dinsdag 30 september 2008

Dag 5


Deze morgen snel een telefoontje gedaan. Greets toestand is vannacht mooi stabiel gebleven. Het was een nieuwe verpleegster, die haar nog niet eerder gezien heeft dus ze kon nog niet goed vergelijken. De andere hebben hard genoeg gewerkt bij haar bed. Tijd voor wat rust. We hebben veel bewondering voor de mensen die dagelijks rond haar bed aan het werk zijn. Het is een job die veel vergt, denk ik. Concentratie, inspanning, en ook emotionele kracht, want het is geen gelukkige afdeling. De mensen om twee uur en om zeven uur in de wachtzaal lachen niet. Ze staren naar de muur in de hoop dat daaruit het mirakel tevoorschijn komt dat hun geliefde redt. Hun blikken glijden af en toe naar mekaar, haken mekaar vast en dan verschijnt er een streep wanhoop. Intensieve is geen plaats om te vertoeven.
Maar toch denk ik dat de verplegers en verpleegsters hun werk graag doen, en elke verbetering van de patient mogen ze bijschrijven op hun palmares. En als ze dat dan mogen vertellen, de positieve boodschap, de verbetering hoe klein dan ook, dan stralen ze, en dan delen ze mee in de opluchting. Greet, jouw fanclub is uitgebreid met de hele intensieve afdeling.

15u10: Het mag niet altijd positief nieuws zijn, blijkbaar. Deze voormiddag is plots een sterke daling van haar bloeddruk opgetreden en een heel laag zuurstofgehalte in haar bloed geconstateerd, en na onderzoek van haar hart en een CT-scan was de voorlopige diagnose een vet embolie, een gevolg van de vele bekkenbreuken, waardoor er weefsel in de bloedbaan terecht komt en een verder gelegen bloedvat verstopt, iets wat dan vaak in de longen gebeurt. Als gevolg daalt de zuurtof in het bloed. Weinig dat we daaraan kunnen doen zei de arts, en de hoop is dat het niet meer voorvalt. Ze krijgt dus weer 100% zuurstof toegediend.
Dat is het soort nieuws dat een mens weer kan breken nadat hij weer veel hoop gevat had.
In de voormiddag hebben we haar fiets opgehaald bij de politie. Je vraagt jezelf af hoe ze dit heeft kunnen overleven.

19u45: Toch weer wat positiever nieuws. De zuurstoftoediening is terug gehalveerd, Greets toestand is weer beter. Ze ligt nu op haar zij, en als al die buisjes er niet waren zou je zeggen dat ze zalig ligt te dutten. Nier- en leverfuncties verbeteren langzamerhand en infusies worden afgebouwd. Wel verliest ze nog veel vocht.
Morgenvroeg moet ze nog eens naar de operatiekamer en dat zal weer een stressvolle tijd zijn, zeker gezien dat incident van deze voormiddag. De schrik zit er toch opnieuw in...

18 opmerkingen:

Unknown zei

Ria en Luc,
Hou vol!
Ze heeft al een hele weg afgelegd.
We leven me jullie mee.
Marijke en Philippe

Unknown zei

en van zodra ze wakker is, nemen wij het over!

Het grote boek van Florien zei

Volhouden Greet! Al onze gedachten zijn bij jou!

Anoniem zei

Lieve familie van Greet,
Ook al heb ik greet al even niet meer gezien, was ik helemaal ondersteboven toen mijn mama mij belde om te zeggen dat 'het meisje van op de radio van vrijdag' Greetje was...
Ik wens jullie veel sterkte, en hoop dat jullie de moed niet opgeven.
Bedankt ook om elke dag iets te schrijven, zodat wij Greet haar toestand kunnen blijven volgen.
Groetjes,
Vee

Hanne zei

Enkele jaren geleden zat ik met Greet in de lerarenopleiding van KHLeuven. Sterk, vrolijk meisje ! Veel sterkte aan de familie en komaan Greet, volhouden!
Groetjes,
Hanne

Hanne zei

Lieve lieve lieve grote kleine nicht,
ik kan het nie beter zeggen dan Kaat:
Wie Ecuador en Italiê op haar eentje aankan,
kan zich hier ook doorheen slaan.
Volhouden Greet,
en héél veel sterkte familie Nelles :)
Wij denken aan jullie!

Kenzo Tomita zei

Greet en familie,

Ik was heel erg geschrokken toen ik het ongelukkige nieuws vernam. Ik leef met jullie mee!

Het is ook heel moedig om ons op de hoogte te houden via een blog. Dat is zeker niet altijd gemakkelijk...

Unknown zei

Aan Greetje en haar familie, onze gedachten zijn bij jullie. Wij wensen en hopen het allerbeste voor Greetje, volhouden hé!
van Léna en Jimmy

Unknown zei

volhouden Greet en familie!!!
We leven met jullie mee, onze gedachten zijn bij jou meid, blijven vechten!!!

Len

Caroline zei

Lieve Greet, volhouden hé meid! Ik hoop dat je dit snel te horen krijgt: Je klasgenoten denken enorm veel aan u!!! Ge zijt een sterke madam, ni opgeven! Dikke kus en knuffel van Caro en de rest

Unknown zei

Veel sterkte toegewenst, aan iedereen!
Ik wou dat ik hier zoveel meer kon schrijven, maar de woorden ontgaan mij even.
Ik ben maar iemand uit de klasgroep 3 Toerisme en ken Greet ook niet zo goed. Toch was zij iemand die ik dagelijks zag, als het ware een deel van mijn alledaags leven. Daarom valt dit gebeuren mij zwaar.

Unknown zei

lieve ouders van greet, het enige dat ik jullie kan wensen is veel sterkte en geloof dat er nog mirakels mogen gebeuren ook in 2008
Als moeder van een collega--student van greet hek ik jullie nachtmerrie vernomen . Ik hou mijn hart voor jullie vast en beloof dat ik voor greet zal bidden vanavond
anne

Unknown zei

onze meisjes hebben prachtige tekeningen gemaakt voor greet, van een opkomende zon ! we zullen ze eens binnenbrengen en dan heeft greet een prachtig schilderij om naar te kijken
met dikke zoenen, van pixie en luna !

geertrui en hans zei

We duimen voor morgen!!
Onze Zeger vraagt dikwijls naar Greet. Wij denken veel aan jullie allemaal.

Hans en Geertrui
Wannes, Zeger en Arend

Helena zei

Hey greet en familie!

We ( alle vrienden en kennissen) volgend je toestand op de voet en leven kei hard mee met elke verandering. We hopen en hopen en hopen..en vloeken en hopen nog meer.Blijf vechten krachtpatserke!!
Vanaf we je mogen bezoeken en je wat stabieler bent kan je op ons rekenen.Jij en je familie.Dan krijg je ons niet van je bed weg!! Er zijn al veel plannetjes en verassingetjes besproken.. Dus word snel goed dan kunnen wij van wal steken..

Heel veel moed aan de mama papa zus en broer, als jullie iets nodig hebben, het is maar een woord: 0497/ 113033

Tot snel kleintje!

Helena

Tom zei

Gisteren met de CEO gepraat over hoe we de mensen hier op het werk (toch een 500-tal) kunnen motiveren om bloed te geven. Hij vond het een goed idee en ging er over nadenken (eventueel verlofdag na gift). Het zal Greet niet rechtstreeks helpen, maar we zullen er zeker anderen mee redden.

We duimen zeker voor de operatie vandaag, maar dat komt wel dik in orde !

Bram zei

Greetje, onze meest enthousiaste nicht van allemaal.
veel sterkte en beterschap gewenst, iedereen gelooft in jouw.
we staan je elke seconde lang bij in gedachten
hou je taai!!!

Unknown zei

Woorden schieten nu tekort. Onrecht, waanzin kan plots zo verschrikkelijk dichtbij zijn.
Greet, ga ervoor! Ria en Luc, jullie doen het schitterend, blijf kracht vinden en gebruiken om verder te gaan. Voor Greet, voor jezelf, voor alle kinderen die fietsen. Mijn virtuele omhelzing heb je om jullie hierin te ondersteunen.
Jos